Inovativna rješenja za urbanu zelenu mobilnost

Inovativna rješenja za urbanu zelenu mobilnost Photo: Freepik.

Urbana područja širom svijeta suočavaju se sa sve većim izazovima vezanim za zagušenje saobraćaja, zagađenje zraka i ograničenom infrastrukturom javnog prevoza. Rješenja za održivu urbanu mobilnost imaju za cilj rješavanje ovih problema promoviranjem efikasnijih, ekološki prihvatljivih i pristupačnijih opcija prevoza.

Održiva tranzicija se odnosi na sistematski pomak ka praksama i tehnologijama koje podržavaju dugoročnu ekološku, društvenu i ekonomsku dobrobit. "BiH SuTra" podržava izradu tranzicijskih planova za četiri pilot lokalna područja bogata ugljem: Banovići, Breza, Ugljevik i Živinice. Ovi planovi će ponuditi mjere i aktivnosti za pet razvojnih pravaca definisanih u skladu sa Zelenom agendom za Zapadni Balkan: dekarbonizacija (energija, klima i održivi transport), cirkularna ekonomija, smanjenje zagađenja, održiva poljoprivreda i zaštita prirode i biodiverziteta.

Saobraćaj igra ključnu ulogu u održivim tranzicijama, uključujući prelazak na ekološki prihvatljive i efikasne načine transporta. Fokus je na smanjenju emisije ugljika, poboljšanju kvaliteta zraka i minimiziranju ekološkog otiska povezanog sa transportnim sistemima. Ključne strategije uključuju promovisanje javnog prevoza, poboljšanje infrastrukture za biciklizam i pješačenje, te poticanju usvajanja električnih i hibridnih vozila.

Švedska je predvodnik kada je u pitanju održivi transport

Ako pogledamo treći najveći grad u Švedskoj, Malme, on se često naziva švedskim biciklističkim gradom. 26% cjelokupnog prevoza u Malmeu se obavlja biciklom (i on je u stalnom porastu), a grad je povezan sa 560 km biciklističkih staza. Malme je implementirao mnoge aktivnosti kako bi olakšao vožnju biciklom, na primjer instalirali su poseban senzorski sistem na mnogim raskrsnicama kako bi biciklistima dali prioritet. Ovako to grad Malme objašnjava na svojoj web stranici: "Kada se biciklisti približavaju raskrsnici, koja nije već prepuna automobilskog saobraćaja, svjetla brzo postaju zelena u korist biciklista. Malme je također postavio specijalne papirne korpe dizajnirane za bicikliste, pumpe za gume za bicikle i brojače za bicikle duž ogromnog sistema biciklističkih staza u gradu".

Zatim pogledajmo drugi najveći grad u Švedskoj, Geteborg, gdje se odvija jedinstvena saradnja između 15 aktera iz industrije, istraživanja i društva. Zove se "ElectriCity", i oni grad koriste kao poligon za inovativna i održiva rješenja vezana za elektrifikaciju javnog prevoza i gradilišta. Oni su nekoliko godina testirali električne autobuse, što je na kraju dovelo do najvećeg uvođenja električnih autobusa u Europi, kao i poboljšanog dizajna i funkcija na i oko autobusa. Pročitajte više putem ovog linka.

Električni autobusi pune baterije u Geteborgu, Švedskoj. Photo: Wirestock/GettyImages.

Drugi način poboljšanja mobilnosti i smanjenja broja privatnih automobila u gradu je omogućavanje zajedničkog korištenja i dijeljenja automobila ("carpooling" i "carsharing"). U glavnom gradu, Štokholmu, ove opcije za dijeljenje su u stalnom razvoju. Prema istraživanju koje je grad proveo ove godine, broj stacionarnih "carpool" automobila (carpool - dijeljenje automobila između više osoba koje putuju u istom smjeru ili prema istoj destinaciji) je porastao za više od 38%. Čak 67% stanovništva sada živi u radijusu od 400 m od stacionarne lokacije za parkiranje automobila (istraživanje je dostupno na švedskom jeziku).

Izdvojili smo nekoliko primjera iz Švedske, ali i u Bosni i Hercegovini vidimo uzbudljiv razvoj u ovom sektoru.

Green Mobility Summit

Kako bi promovisao inovativna rješenja za održivi transport na Zapadnom Balkanu, Green Mobility Summit je okupio lokalne, regionalne i međunarodne stručnjake/inje i lidere/ke. Događaj je održan u junu 2024. u Sarajevu, Bosna i Hercegovina (BiH), u organizaciji Stalnog sekretarijata Transportne zajednice i njemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ), u saradnji sa Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) putem Regionalnog klimatskog partnerstva između Njemačke i Zapadnog Balkana. Samit je potakao diskusije i razmjenu znanja o zelenim inicijativama za sektor transporta, naglašavajući održivost. Vrhunac događaja bilo je usvajanje Deklaracije o zelenoj mobilnosti od strane zemalja jugoistočne Europe i posmatrača.

Predstavnica programa "BiH SuTra" je prisustvovala samitu i podijelila najvažnije zaključke u nastavku, uključujući intervjue sa izlagačima koji su prikazali primjere rješenja zelene mobilnosti.

Nulta emisija i pametna mobilnost

Tokom samita, učesnici su podržali sveobuhvatnu Deklaraciju o zelenoj mobilnosti, obavezavši se na promociju nulte emisije i pametne mobilnosti, jačanje otpornosti na klimatske promjene u transportnim mrežama te poticanje regionalne saradnje za održiva rješenja u transportu. Drugog dana, ministri i gradonačelnici sa Zapadnog Balkana, Gruzije, Moldavije i Ukrajine razgovarali su o ulaganjima u zelenu infrastrukturu i održivu mobilnost kao ključevima za budućnost Europe, sa naglaskom na naučene lekcije i prevazilaženje razlika između lokalnih i nacionalnih vlasti radi promocije održive mobilnosti.

Nedim Begović iz Transportne zajednice, gdje je zadužen za održivi multimodalni transport, istakao je da je cilj konferencije da podigne svijest o važnosti zelene mobilnosti, posebno kada se uzmu u obzir alarmantni podaci o zagađenju na Zapadnom Balkanu. "Zapadni Balkan drži neslavan rekord – od 15 najzagađenijih gradova u Europi, 8 je na Zapadnom Balkanu. Transport značajno doprinosi zagađenju i emisiji gasova staklene bašte, čineći dvije trećine svih emisija zajedno sa energijom. Drugi dan konferencije bio je fokusiran na usvajanje Deklaracije o zelenoj mobilnosti, koja uključuje uspostavljanje platforme za čiste autobuse i promociju biciklizma na nacionalnom nivou. Uz podršku BMZ-a, te saradnju sa međunarodnim finansijskim institucijama, naš cilj je izgradnja održive transportne infrastrukture na nacionalnom i regionalnom nivou".

Nedim Begović, Transportna zajednica. Photo: "BiH SuTra".

Bh. inovacije potiču zelenu mobilnost

Samit je predstavio zanimljive izlagače koji su prezentirali proizvode i usluge koje doprinose zelenoj mobilnosti. Među njima je bio i Damir Margeta, inžinjer saobraćaja i osnivač startup-a BPARCO, koji proizvodi inovativna parking rješenja za bicikla i električne skutere. "Naš proizvod rješava ključni problem gradskog biciklizma - krađu. Ova inovacija pomaže zelenoj tranziciji štiteći bicikla i električne skutere od krađe, što je ključno za održivi razvoj. Naša tehnološka rješenja ne samo da pružaju zaštitu već i omogućavaju višestruku upotrebu, štedeći materijal, energiju i prostor", rekao je Margeta.

Damir Margeta, BPARCO. Photo: "BiH SuTra".

Značajna atrakcija bio je električni bicikl proizveden u Bosni i Hercegovini. Muharem Ramić iz Ruff-cycles SEE d.o.o. Travnik, proizvođač električnih bicikala, izjavio je: "Naša firma je usmjerena prema održivom razvoju, proizvodeći električne bicikle u Travniku već deset godina, s fokusom na njemačko tržište. Izvezli smo preko 10.000 bicikala, koji su postali popularni među poznatim osobama kao što su Ronaldo i Achraf Hakimi. Naša kompanija je posvećena zelenom poslovanju. Među prvima u Bosni i Hercegovini smo instalirali solarne panele na naše objekte, trenutno proizvodimo oko 2 MW električne energije za vlastite potrebe. Vjerujemo da će eBike postati popularan izbor i u BiH kao ekološki prihvatljiv i zdrav način prevoza, što odražava našu posvećenost održivom razvoju".

Muharem Ramić, Ruff-cycles SEE d.o.o. Travnik. Photo: "BiH SuTra".

Lokalne mjere i angažman su ključni!

Održivi transport, kao dio razvojnog puta dekarbonizacije, ključna je komponenta sveobuhvatnog pristupa održivom razvoju lokalnih zajednica u BiH. Fokus tranzicijskih planova biće na implementaciji pametnih rješenja, posebno u javnom saobraćaju, za smanjenje emisije štetnih gasova i poticanje energetske efikasnosti u općinama/opštinama Banovići, Breza i Ugljevik, kao i na području grada Živinice. Organizacija transporta unutar općina/opština i gradova igra ključnu ulogu u ovom procesu, uključujući promociju nemotoriziranih oblika transporta kao što su biciklizam i pješačenje. Ovaj pristup ne samo da pruža ekološki prihvatljivo rješenje, već doprinosi i poboljšanju kvaliteta života građana/ki, smanjenju gužvi i poboljšanju javnog zdravlja.

Za početak, četiri lokalne zajednice će morati da urade sveobuhvatnu studiju koja će uključivati ​​analizu saobraćajnog sistema - ko je dio ovog sistema? Kako izgledaju saobraćajni tokovi i infrastruktura? Kakve su prognoze za saobraćaj i kakvi su efekti klimatskih promjena?

Zajednice će dalje raditi na razvoju mreža biciklističkih staza. Ove mreže treba da se fokusiraju na povezivanje stanovnika sa turističkim mjestima, kao i na integraciju sa mrežom puteva susjednih općina/opština.

Sveukupno gledano, morat će se razmotriti koja promjena ponašanja je potrebna i koje adekvatne politike i ulaganja treba napraviti kako bi se osigurala održiva tranzicija u sektoru transporta.

O čemu se radi u Deklaraciji?

Uspostavljena Deklaracija naglašava integraciju transportnih tržišta u EU, fokusirajući se na mobilnost bez emisija, digitalizaciju transporta i proširenje TEN-T mreže. Dokument ističe održivu mobilnost kroz infrastrukturu za alternativna goriva, e-punjače i planove održive urbane mobilnosti, uz poboljšanje klimatske otpornosti u transportnim mrežama. Deklaracija također promoviše čistu energiju i napredne tehnologije u javnom prevozu, podržavajući razvoj infrastrukture, partnerstava i finansiranja. Dalje, promoviše biciklizam kao održivi način prevoza, potičući razvoj nacionalnih politika, povećanje sigurnosti biciklista te integraciju biciklizma u urbano planiranje i međunarodnu saradnju.

"Deklaracija o zelenoj mobilnosti"

Novosti i ažuriranja

U rubrici pod naslovom Novosti i ažuriranja možete pročitati najnovije informacije i informativne članke o različitim temama. Pratite zbivanja u najaktuelnijim vijestima, izvještajima i publikacijama programa BiH SuTra.

Partneri